آموزش جامع عکاسی از کودکان و نوزادان (قسمت 1)

آموزش جامع عکاسی از کودکان و نوزادان (قسمت 1)

آموزش جامع کاسی از کودکان و نوزادان 

عکاسی از کودکان یکی از لذت بخش ترین و پر هیاهوترین انواع عکاسی است. این نوع

از عکاسی از این جهت متفاوت و شاید کمی سخت باشد که پر از اتفاقات پیش بینی نشده است.

نیاز به مهارت و سرعت عمل دارد و از آن مهمتر نیازمند شناخت عمیقتری از دنیای کودکان است.

حال با توجه به این کلیات به نکاتی که ممکن است در عکاسی از کودکان برای شما نیز مفید باشد می پردازیم.

شما برای عکاسی از کودکان به همه یا بخشی از تجهیزات زیر نیاز دارید.

تجهیزات مورد استفاده در عکاسی کودک

  • دوربین
  • نورسنج
  • لنز
  • رفلکتور
  • فلاش
  • شکل دهنده های نور
  • سه پایه
  • اکسسوار تزیینی
  • دوربین

    شما دو نوع انتخاب دارید:

    عکاسی با موبایل یا دوربین های خانگی

    عکاسی با دوربین های اس ال آر یا پیشرفته تر

    در مورد اول تقریبا موضوع مشخص است و عکاسی از کودکان محدود به تنظیماتی است که موبایل یا دوربین شما به شما تحمیل می کند. البته در این موارد شما از اپلیکیشن های مخصوص عکاسی کودک یا امکانات «فان» افزونه های موبایل هم می توانید استفاده کنید. استفاده از تم هایی مثل برف و باران یا انعکاس یا چیز های آماتوری که ممکن است در کار نهایی به ما کمک کند.

    در مورد دوم موضوع پیچیده تر است. شما یک دوربین فول فریم یا یک دوربین هاف فریم نیاز دارید که تا نود درصد ساختاری شبیه به هم دارند. شما از بازه ی وسیعی از دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو در اختیار دارید که هر کدام به شما امکان تصمیم گیری دقیق تری را می دهد.

    اهمیت دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو در عکاسی کودک: چنانچه می دانیم دیافراگم بر دو موضوع تاثیر می گذارد.

    الف: میزان ورودی نور

    ب: عمق میدان

    اهمیت این بحث در فهم این موضوع نهفته است که اگر قصد دارید با بهره گیری از دیافراگم باز (ضریب اف های کوچک تر) پس زمینه را محو و کم اثر کنید باید از سوژه در حالت ثابت عکاسی کنید. تحرک سوژه ممکن است به خارج شدن او از محدوده فوکوس منجر گردد. (به دلیل عمق میدان کم سوژه از محدوده فوکوس خارج می شود).     

حالا اگر از دیافراگم بسته تر استفاده می کنیم باید بدانیم که سرعت شاتر آهسته تری

که برای جبران دیافراگم بسته تر استفاده می کنیم ممکن است باعث محوی (کشیدگی

سوژه هنگام حرکت گردد) پس شاید کمی افزایش ایزو بتواند کمکی به انتخاب سرعت

شاتر مناسب تر کند. همچنین می توانید از محیط پر نورتر یا نور جبرانی مثل فلاش یا پرژکتور استفاده کنید.

نکته: باید بدانیم که افزایش ایزو باعث ایجاد نویز در تصویر و کاهش

شارپنس آن خواهد شد. البته رفتار نویزی دوربین ها نسبت به افزایش ایزو متفاوت است.

شناخت مناسبی نسبت به میزان نویز و امکان رفع آن در فتوشاپ یا لایت روم به دست آورید.

نکته: عبارت «گرین» (Grain) یا دانه دانه معادل کلمه ی نویز است.

نکته عمومی: گرچه این توصیه به صورت کلی غلط است اما سرعت

شاتر سریع تر از ۱/۲۵۰ ثانیه سرعت توصیه شده برای عکاسی کودک است.

نکته دیافراگم: دیافراگم های خیلی بسته ممکن است به افت وضوح یا شارپنس در عکس منجر گردد (پدیده تفرق یا پراش نور یا diffraction)

نورسنج

گرچه شخصا خیلی کم از نورسنج در پروژه هایم استفاده کرده ام

(اشتباه از من است نه ضعف در نورسنج) اما توصیه می کنم بخصوص در شروع کار از نورسنج استفاده کنید.

نورسنج به شما کمک می کند تا در صورت عکاسی در مُد نوردهی دستی (M)

، دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو مناسب انتخاب کنید. و دیگر اینکه

اگر همزمان از نور طبیعی و فلاش استفاده می کنید میزان تابش هر کدام را محاسبه و لحاظ کنید.

همچنین نورسنج در استودیو عکاسی یک وسیله ی ضروری است.

فرض کنید می خواهید سه تا شش فلاش استودیویی را همزمان برای یک سوژه به کار ببرید

  • نور های Background (پس زمینه)
  • نور Head (نور سر)
  • نور Main (نور اصلی)
  • نور Fill (پر کننده ها)

فقط کافی است یکی از این نور ها شدت بیشتر یا کمتری نسبت به بقیه داشته باشد. بی شک نور عکس شما دچار مشکل خواهد شد.

یک راه درست برای تنظیم این تعداد نور با هم وجود دارد. فقط کافی

است نور ها را یک به یک نور سنجی کنید و در شدت مناسب قرار دهید.

خبر خوب این است که نور ها با هم جمع نمی شوند. فقط ضعف های

همدیگر رو می پوشانند. به عنوان مثال دو نور ۳۰۰ ژول با هم یک نور ۶۰۰ ژول ایجاد نمی کنند.

فقط سایه ها و ضعف های یکدیگر را می پوشانند.

لنز

وقتی با دوربین اس ال آر (SLR) عکاسی می کنیم پس به لنز نیز احتیاج داریم. اینکه دقیقا بگوییم چه لنزی برای عکاسی کودک مناسب است خیلی فنی است. اما می شود مطابق عرف اظهار نظر کرد که معمولا از چه لنز هایی استفاده می شود.

اگر امکانش را دارید از لنز های با دیافراگم باز استفاده کنید. لنز هایی مثل:

۸۵ اف ۱.۸

۵۰ اف ۱.۴

۲۷-۷۰ اف ۲.۸

۷۰-۲۰۰ اف ۲.۸

۱۰۵ اف ۲.۸

گرچه این یک پیشنهاد کلی است اما استفاده از لنزهای با کیفیت تر حرف قابل اعتنایی است. لنز های ترکیبی مثل ۲۴-۱۲۰ یا ۱۸-۱۳۵ گزینه های بعدی هستند.

نکته: اگر هنگام عکاسی دستیار ندارید شاید حمل تعداد زیادی لنز و تجهیزات ساده نباشد.

در عکاسی کودک مثل بقیه انواع عکاسی، لنز شناسی مهم است. اگر قصد دارید نوعی از عکاسی بی هوا (کاندید) را انجام دهید از سوژه فاصله بگیرید تا متوجه حضور شما نشود. لنز تله در این مورد به شما کمک خواهد کرد

لنزک: عکاسی بی هوا یا کاندید (candid photography) زمانی انجام می شود که سوژه متوجه نیست دارد از او عکس گرفته می شود، در نتیجه بدون ژست گیری یا ژست دهی انجام می شود. از این رو به آن عکاسی بی هوا می گوییم.

اگر فضای کوچکی در اختیار دارید و عناصر پس زمینه اهمیت دارد، لنز های واید تر که هم شما را به موضوع نزدیک می کند و هم جزئیات پس زمینه را واضح نگه میدارد انتخاب خوبی است.

اگر نیاز به نمایش یک بنا یا عمارت بزرگ را دارید که سوژه جزئی از آن است، یک لنز فیش آی (چشم ماهی) یا سوپر واید انتخاب خوبی است.

نکته: در لنز سوپر واید مواظب اعوجاج و خطاهای دیستورشن باشید که شدید هستند.

رفلکتور در عکاسی کودک

رفلکتور یک وسیله ی نورپردازی است. در عمل به هر شیء متوسط یا بزرگی که نور را در خدمت عکاسی بازتاب دهد رفلکتور می گویند. یک رفلکتور فنری، ساده ترین نوع رفلکتور است که در اندازه و تنوع مختلف در بازار است. یک ورق یونولیت متوسط یا بزرگ یک رفلکتور کار آمد است. یک دیوار سفید بزرگ در زمان و زاویه مناسب یک رفلکتور است. یک پارچه ضخیم سفید یک رفلکتور است و در مواردی پیراهن سفید یک دست شما برای سوژه های کوچک یک رفلکتور است.

حسن رفلکتور این است که شما خود نور محیط را بازتاب می دهید و اگر درست نورسنجی کرده باشید دیگر نیازی به محاسبه شدت یا کلوین آن نور نیست (مگر اینکه از سمت طلایی یا رنگ دار آن استفاده کنید).

البته استفاده از رفلکتور حتما مستلزم مهارت و تجربه است، اما چنین نیست که شما در روز عکاسی متوجه هیچ نکته ای از آن نشوید. فقط موضوع را ساده نگیرید.

دوری و نزدیکی رفلکتور به سوژه، رنگی که انتخاب می کنیم، تحدّب و تقعر رفلکتور و در نهایت بزرگی آن همگی اهمیت دارند. همچنین به زاویه تابش نور خورشید و نحوه هدایت آن توجه کنید. ( قاعده ی زاویه نور و انعکاس در فیزیک)

بیشتر بخوانید: چه زمانی و از کدام رنگ رفلکتور استفاده کنیم

فلاش

استفاده از فلاش در عکاسی کودک.

عکاسی کودک را به دو سن نوزادی و کودک تقسیم کنید. عکاسی

نوزادی زمان ۶ روزه تا دو سه ماهه را تشکیل می دهد و عکاسی کودک، پنج شش ماه تا چند سال.

ابتدا بدانید که فلاش برای چشم باز نوزاد ممنوع است. عکاسی از نوزاد را فقط و فقط در حالت خواب انجام دهید.

در این حالت نیز حتما از سافت باکس های بزرگ – فاصله ی یک و نیم

متر به بالا از نوزاد – و یا نور دیفیوز شده (پخش شده) استفاده کنید.

مثلا فلاش را به سمت سقف بچرخانید و از نور غیر مستقیم فلاش

برای سوژه استفاده کنید. دقت کنید که سقف سفید رنگ باشد وگرنه عکس شما تم رنگی می گیرد.

اما استفاده از فلاش برای کودکان داستان دیگری دارد.

این موضوع را به دو قسمت تقسیم کنید. استفاده از فلاش

در استودیو کودک یا فضای داخلی و استفاده از فلاش در عکاسی کودک فضای باز.

در عکاسی استودیو شما بین یک تا شش نور استفاده می کنید.

نوع اول عکاسی تک نور است. معمولا برای پرتره ها استفاده می شود

و به نوعی عکاسی از کودکان به سبک عکاسی بزرگسال است. معمولا یک سمت سوژه کاملا تیره و یک سمت سوژه نور دارد.

نوع دیگر آن عکس های ضد نور (سیلوئت) است. نیاز به پس زمینه

روشن دارید و سوژه ی تاریک! معمولان در این نوع عکاسی دو نور

به پس زمینه می تانبد و سوژه در محیط بدون نور نزدیک به شماست.

اگر سافت باکس خیلی بزرگ دارید خود سافت باکس می تواند به سمت

دوربین گذاشته و رو به دوربین به عنوان پس زمینه استفاده شود. یا اینکه

سوژه منبع نوری را پوشانده است و نور به سمت دوربین می تابد.

نوع دوم عکاسی با نور کامل است. نور کامل شامل: نور پس زمینه، نور هد،

نور اصلی و نور پوشاننده است. این نوع تصاویر دارای نور کامل و فاقد سایه های تند اند.

عکاسی با فلاش در فضای باز

خوب چالش اصلی اینجاست. نور محیط ثابت است و شما تصرفی

در مورد آن ندارید. یعنی نور خورشید را نمی توانید کم یا زیاد کنید یا زاویه آن را بچرخانید.

پس باید واقع بین باشیم. باید بر مبنای نور محیط نورسنجی کنیم و

سپس نور فلاش را به عنوان نور کمکی در صحنه اضافه کنیم.

نکته: سرعت سینک فلاش و گاید نامبر یا اعداد راهنمای روی فلاش را باید به دقت بشناسید.

شکل دهنده های نور

به تمام ابزارهایی که روی فلاش بسته میشنود، شکل دهنده های نور (light modifier) گفته می شود.

  • سافت باکس
  • کاسه استاندارد
  • کاسه اریب
  • کاسه عمیق
  • اسنوت
  • شیدر
  • فیلتر رنگی
  • زنبوری
  • اکتاباکس (نوعی سافت باکس)
  • چتر بازتابی
  • چتر عبوری
  • چتر عمیق
  • حباب
  • دیفیوزر های دستی
  • بیوتی دیش
  • گابو ( شکل دهنده های فرمی)
  • فلگ یا پرچم
  • جینبی
  • اسپاتر های اوپتیکالی (لایت بلاستر)
  • ماسک های شکلی و …

کار این وسایل بسته به نوع آن یکی از موارد زیر است.

  • نرم کردن نور
  • گرفتن رفله (نور هایی که بر لبه ی بینی – لب – پیشانی و … به صورت سفید دیده می شود)
  • نرم کردن سایه
  • شکل دادن به فرم کلی نور
  • اسپات یا نقطه ای کردن نور
  • انداختن شکل ها ی خلاقانه بر سوژه یا پس زمینه
  • انداختن رنگ های خاص به سوژه یا پس زمینه
  • و…

باید بدانیم که در عکاسی کودک هر کدام از این موارد در کجا و به چه شکل به کا ما خواهد آمد.

نکته ضروری این است که الزامی در داشتن همه ی آن ها نیست

و تعدادی از آن ها کار ما را انجام خواهد داد.

در انتخاب اندازه و کیفیت آن واقع بین باشید تا امکان استفاده همیشگی از آن ها را داشته باشیم.

نکته کاربردی: قبل از خرید هر یک از شکل دهنده ها، حتما ویدیو های مرتبط با آن ها را در یوتیوب ببینید.

نکته کاربردی ۲: بعضی از انواع شکل دهنده را می توانید به صورت آماتوری خودتان بسازید.

سه پایه

استفاده از سه پایه در چند مورد برای شما کمک حال خواهد بود:

  • برای عکاسی از سوژه در نور کم
  • عکاسی از سوژه در نور مناسب اما سرعت شاتر های آهسته
  • برای عکاسی هایی که خروجی کار یک عکس ترکیبی خواهد بود
  • هنگام استفاده از لنز های تله و سوپر تله
  • زمانی که از لحاظ فیزیکی کمی ضعیف هستید
  • زمانی که مچ، گردن و یا کمر درد دارید
  • هنگام فیلمبرداری با دوربین اس ال آر
  • هنگام عکاسی پانوراما یا ورتوراما

نکته: سه پایه نور با سه پایه عکاسی متفاوت است

نکته دو: اگر فقط دنبال مهار وزن دوربین هستید یا فقط میخواهید کمی لرزش دست را کم کنید منوپاد یا تک پایه گزینه بهتری از سه پایه است

اکسسوار تزیینی

اکسسوری، اکسسوار، دکور یا وسایل تزیینی اصطلاحاتی هستند که ممکن است در کارتان با آن برخورد داشته باشد.

با توجه به اینکه این عناوین از زبان فرانسه یا انگلیسی وارد زبان ما شده اند نگران تلفظ صحیح آن ها نباشید. با همان عنوانی که همکارانتان استفاده می کنند شما هم استفاده کنید.

اساسا منظورمان از این عنوان همه ی خرده ریز های پوشیدنی یا دکوری مورد استفاده در عکس است. این موارد شامل صندلی، عینک، چتر، لباس، دکور، پارچه و حریر، وسایل تولد، کیک مصنوعی فوندانت و هزاران چیز دیگر می شود. کسی در عکاسی کودک و نوزاد موفق است که صدها مورد از این خرده ریز ها را به مرور و با سلیقه جمع آوری کرده باشد.

در خرید این وسایل عجله نکنید. به مرور این وسایل را از فروشگاه های مختلف بگیرید. بدانید که بهترین انتخاب، دکوری فروشی های مرتبط با عکاسی نیستند. شما باید ایده های خوبی در زمینه خلاقیت در استفاده از دکور داشته باشید.

تسلط به مباحث زیر در عکاسی کودک ضروری است

  • تسلط به مکانیک دوربین عکاسی
  • نورشناسی (نورپردازی)
  • رنگ شناسی
  • شناخت اصول ترکیب بندی ژست (پوز و فیگور)

نظرات بازدیدکنندگان